Trial moottoripyöräily on vauhdikas moottoriurheilulaji, jossa ei vauhdilta ja vaarallisilta tilanteilta vältytä. Ajajat seuraavat maastoon merkittyä ajoreittiä, jonka varrelle mahtuu lukuisia erilaisia tarkkuutta vaativia paikkoja. Hyvä reaktiokyky tulee tarpeeseen, sillä maata ei saa koskettaa jalalla, keholla tai edes pyörän rungolla. Trial moottoripyöräily kehittää ajotekniikkaa, tasapainoa, jarruttamista ja ajon rytmittämistä, ja on siten erinomainen pohja muille moottoripyörälajeille, kuten endurolle ja motocrossille.
Kun moottoripyörä trialissa kilpaillaan, joka ajojaksolla on innokkaiden katsojien lisäksi tarkka tuomari. Jaksotuomarit pisteyttävät ajoa virhepistein, joten voittaja on se, joka läpäisee radan nopeimmin ja mahdollisimman alhaisin pistelukemin. Jaksoja ei saa varsinaisesti harjoitella, mutta reitin saa kiertää jalkaisin omia ajolinjoja suunnitellen. Kilpailijat lähetetään matkaan vuoron perään, jotta trial pyöräily reitti olisi kaikille tasapuolisesti yhtä haastava – ohituksia nähdään tässä lajissa ainoastaan virhepisteiden määrässä.
Matala aloituskynnys maastopyöräajosta
Iso-Britanniasta maailmanvalloituksensa aloittanut trial moottoripyöräily kuuluu moottoripyöräurheilun vanhimpiin lajeihin, mutta se on edelleen voimissaan ja ylläpitää pieniä, mutta tasaisia harrastajamääriä. Trial moottoripyöräilyssä on mahdollista kilpailla Suomenmestaruus, Pohjoismaiden mestaruus, Euroopan mestaruus ja maailman mestaruustasolla.
Aloittaminen on vaivatonta, sillä trial moottoripyöräily on saanut Espanjasta kumppanikseen maastopyörä trialin. Maastopyörät ovat moottoripyöriä kevyempiä ja helpompia käsitellä, eikä niiden hankkiminen ole yhtä hankalaa kuin kustomoidun moottoripyörän.
Maastopyörä trial on myös usein moottoripyöräilyä show-maisempaa. Harrastamiseen käy maaston sijaan erilaisia esteitä täynnä oleva trialpyöräilypuisto. Taiturointi pienen, satulattoman maastopyörän päällä onnistuu kallioiden ja luonnonesteiden sijaan valtavien betoni- ja auton renkaiden ja erilaisten palkkien päällä.
Esimerkiksi moni suomalainen maastopyörä trialin harrastaja harjoittelee rakennetuilla esteradoilla käytäviä kisoja varten Tampereella sijaitsevassa trialpyöräpuistossa. Puiston puuttuessa treenaamiseen käyvät sisähallit ja metsät. Ohjattua maastopyörä trial -toimintaa järjestetään Jyväskylän, Kirkkonummen, Paraisten ja Tampereen pyöräseuroissa.
Tasapainoilun trial pyöräily esteillä on tarkoitus olla haastavaa, mutta hauskaa. Maastopyörä trial -kilpailut järjestetään taitotasoluokissa helpoimmasta vaikeimpaan. Miehet ja naiset ajavat omissa sarjoissaan rengas koolla 20″ 24″ tai 26″ ulko- tai sisäradoilla.
Panokset nousevat moottoripyörän päälle noustessa
Kun maastopyörätrialista siirrytään moottoripyörätrialiin, pyörällä kikkailu jää entistä selvemmin radan virheettömän suorittamisen varjoon – satulaa ei kyllä nähdä täälläkään. Muutenkin trialmoottoripyörällä ajo on vauhdikkaampaa ja kisat käydään useimmiten maastossa joko luonnollisella tai rakennetulla reitillä.
Moottoripyöräajo ei ehkä vaadi yhtä kovaa fyysistä kuntoa kuin trial pyöräily, mutta kestävyys ja liikkeiden täsmällisyys korostuvat. Erilaisten esteiden lisäksi radalla on nousuja, laskuja ja jyrkkiä mutkia. Kilpailuissa ajetaan 10–12 eri jaksoa kolmeen kertaan ja niistä parhaat siirtyvät osakilpailuista finaaliin. Jos trialia ajetaan sisäradalla, puhutaan X-Trialista. Tämä variantti on yleisölle ja televisiolle helpommin seurattava ja kestoltaan maastossa käytävää trialia lyhyempi versio. Ensimmäiset trial moottoripyörä kilpailut kestivät jopa viisi päivää! Nykyään kesto on 4–6 tuntia, mutta siinäkin on usein liikaa tv-vastaanotinten äärellä ajoa seuraaville katsojille.
Moottoripyörä trialin kirkkain suomalaistähti on edelleen 1970-luvulla kilpaillut Yrjö Vesterinen, joka on pokannut itselleen peräjälkeen kolme MM-kultamitalia. Myös Tommi Ahvala on napannut arvokisamitalin, mutta vuonna 1990-luvulla. Sittemmin uusia suomalaislegendoja ei ole yltänyt kansainvälisiin arvokisoihin, vaikka Timo Myöhänen onkin niittänyt mainetta taitavana SM-ajajana. Kenties seuraava suomalaistähti on 3-vuotiaana moottoripyöräajon aloittanut Neo Kopakkala, joka on ehtinyt napata BMX-Racingistä SM-hopeaa ja pronssia jo ennen 8. ikävuottaan.
Trial pyöräily meillä ja maailmalla
Vaikka kiinnostusta on, Suomen maastopyörä trial ja trial moottoripyöräily jäävät harrastajamäärissä armotta etenkin Keski- ja Etelä-Euroopan maiden jalkoihin. Etenkin Isosta-Britanniasta ja Espanjan Katalonian alueelta tulee taitavia moottori- ja maastopyöräilijöitä, mutta maailmanmestaruuksia on pokattu myös Belgiasta ja Ranskasta. Viimevuosien kuuluisuuksiin kuuluu monikertainen maailmanmestari Toni Bou, joka seurasi isänsä Antonio Boun jalanjäljissä suoraan moottoripyörä trial -radoille.
Kummankaan lajin harrastaminen ja kilpaileminen eivät ole kustannuksiltaan mahdottomia ottaen huomioon, että ajoneuvo kestää useita ajokausia ilman suurempia kunto- ja huoltotöitä. Suomen luonto kyllä asettaa omat rajoituksensa harjoitteluolosuhteille ja ajokauden pituudelle. Vaikka sopivaa maastoa löytyy, ei sitä päästä hyödyntämään ennen kuin maa on sulanut. Sisähalleja ja huollettuja trial pyöräily -ratoja lajien harrastamiseen on valitettavan vähän. Näistä haasteista huolimatta kotimaiset harrastajat osallistuvat arvokisoihin ja tulevat varmasti pokkaamaan kunnon pystin kotiin ennemmin tai myöhemmin.